3T leiderstrui wisselt van schouders in ICC

 In Nieuws | Amateurs, Nieuws | Elite - Beloften, Nieuws | Voorpagina, Wedstrijdverslag

OLDENZAAL – De dinsdagen staan, sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen, in het teken van de 3T Interclub Competitie. De aandacht op deze doodnormale dag verschuift in de loop van de middag langzaam van de studie of het werk naar de koers. Goed eten, ketting ingevet en de bandjes op spanning! Kiest de koers voor een kopgroep of zal het een massasprint worden?

Wedstrijdverslag van Rient Heerink,

“Vorige week kreeg het algemeen klassement zijn eerste vorm: met Glenn Edelenbos in de blauwe 3T leiderstrui, tien man binnen een handvol seconden en de rest van het peloton op een halve minuut. Vorige week had ik jammerlijk de kopgroep gemist en eindigde ik in de achtervolgde sprint op 6 seconden, een seconde voor de andere eerste achtervolgers.

Deze week staat er weer een mooie groep enthousiastelingen aan de start. Voor de eerste kilometers betekend dat dat het gas open gaat en dat er vanaf het begin wordt aangevallen. Met 50 renners aan de start (en een hoop publiek!) was het wel handig om voorin te koersen, omdat ik zo vorige week de kopgroep gemist had. Na enkele ronden met daarin wat ‘plaagstootjes’ kwam er wat rust in het peloton. Op links demarreren een aantal renners weer en nu is het een serieuze aanval. Het breekt en een groepje van vijf rijdt weg. Er springen nog wat mannen naar de kopgroep toe en met ongeveer 10 renners rijden we richting de eerste tussensprint. Er wordt gesprint en daarna vindt iedereen het opeens wel welletjes. Het valt stil en het halve peloton sluit weer aan.

Er wordt veel naar elkaar gekeken, tot het moment dat Steyn Lamberink en Wietse Kamp het proberen! Als een volleerd veldrijder springt Tim Arts er achteraan, door het gras nota bene! Dit is een groepje dat het wel eens vol zou kunnen houden, dus besluiten Roy Roesthuis en ik om naar de kopgroep te springen. Dat lukt! De eerste minuten in de eerste groep zijn zwaar en ik klik m’n hartslag op de fietscomputer voor m’n gemoedsrust maar even weg. Het gebrek aan sprinten in de tussensprintronde verraad dat iedereen dit keer wel door wil rijden tot aan de finish. Het groepje draait mooi en  het valt me op dat iedereen telkens hetzelfde stukje van het parcours aan kopbeurten voor z’n rekening neemt.

Richting de finale maak ik op het rechte end de rest van de kopgroep wijs dat ik het peloton nog kan zien en we dus echt moeten blijven rijden!

Met nog 20 minuten te gaan besluit ik om mijn gelletje, in plaats van op te eten, maar even vol over m’n handen, benen, frame, stuur en broek heen te gooien. Top idee! Het gebeurd elk seizoen wel een keert, je moet er maar niet teveel bij nadenken en er maar wat water achteraan gooien.

Richting de finale, waarbij niemand een idee heeft wat onze voorsprong is, maak ik op het rechte end de rest van de kopgroep wijs dat ik het peloton nog kan zien en we dus echt moeten blijven rijden. Waarom doe ik dat? Ik wilde sprinten met de kopgroep! Helpt het? Geen idee… Met nog een ronde te gaan waren er geen nieuwe aanvalspogingen geweest dus is het zeker: we gaan sprinten. Steyn is snel, Tim kan snel zijn en van die andere twee renners kan ik geen goede inschatting maken.

Ik wil niet te vroeg gaan, want ik voel aan m’n benen dat dat er niet inzit. In de laatste kilometer laat ik Tim er nog een keer tussen. Roy rijdt stug door en trekt de sprint aan. Op links gaat Steyn, ik spring in z’n wiel en na niet te lang twijfelen ga ik er direct langs. Tim begint te vroeg aan zijn sprint, dus die zakt terug. Ik ben Steyn voorbij en voor we het weten zijn we bij de lijn. Lachen, ik heb gewonnen!

Tim verteld me dat dat betekent dat ik ook de 3T leiderstrui in mijn bezit heb, aangezien ik Steyn en Tim vorige week op een seconde had gezet en het peloton nu op een minuut achterstand binnenkwam. Dus met een mooie blauwe trui en een uurtje succesvol ‘boren’ in de kopgroep, was deze doodnormale dinsdag toch nog wat specialer geworden.”

Bekijk HIER de daguitslag en het tussenklassement!
Bekijk HIER de foto’s!

*LET OP! Het MYLAPS-systeem heeft één niet herkende transponder geregistreerd, namelijk de HX-100008. Is deze transponder van jouw?
Mail dan je naam en leeftijd naar info@owc-oldenzaal.nl!*


FOTO’S VAN: FRANK DUIVELSHOF
Recent Posts